Přezouvání sady kol u auta svépomocí

 

Minimální hloubka dezénu je u letních pneumatik osobních aut 1,6 mm, u zimních pak 4.0 mm. Změřit jej můžete napříkladšuplerou, nebo Vám mohou pomoci speciální můstky, které obsahuje každý vzorek pneumatiky. Ten časem splyne s běhounem gumy na zákonem požadované minimum. Pneumatika by neměla být starší čtyř let. Rok výroby uvádí údaj DOT z boční strany pneumatiky.

  

Vozidlo by mělo vždy stát na zpevněné a rovné ploše. Kola, která nezvedáme, zajistíme pomocí klínů z obou stran proti samovolnému pohybu vozu. Zatáhneme ruční brzdu, zařadíme zpátečku.

Ještě před zvednutím voz, klíčem na kola mírně povolíme všechny šrouby, maximálně však o půl otáčky. Zvedák umístíme pod vozidlo na místo k tomu určené a zvedneme, abychom mohli s kolem volně manipulovat. Žádný zvedák není spolehlivý na sto procent, proto vozidlo podepřete vhodnou podpěrou. Můžete použít například špalek. Poté demontujeme všechny šrouby na kole. Nepokládejte je na zem, aby se neušpinily od prachu. Sundejte kolo a z vnitřní strany ho označte například křídou, ať víte kam ho namontovat při další výměně. Levé přední, pravé zadní a podobně.

Nezbytná je vizuální kontrola všech mechanických částí. Zkontrolujte opotřebení brzdových destiček. Případnou rez odstraňte kartáčem, hlavně dosedací plochy kola. Střed náboje kola můžete promazat syntetickým voskem. Šrouby ani závity nikdy nemažte.

Poté nasadíme nové kolo a namontujeme všechny šrouby. Zlehka je dotáhneme do kříže navzájem proti sobě. Po dotažení šroubů můžeme povolit zvedák a auto spustit zpátky na zem. Samotné dotažení šroubů se provádí vždy bez použití zvedáku a vždy za pomocí momentového klíče. Hodnotu utáhnutí uvádí výrobce Vašeho vozidla. U osobních vozů to bývá okolo 120 Nm.

Před jízdou ještě zkontrolujte tlak v pneumatikách. Ideální hodnotu uvádí opět výrobce u Vašeho vozu. Na závěr přezutá kola umyjte a uskladněte je na suché a stinné místo, vždy naležato. Po zhruba deseti kilometrech jízdy proveďte kontrolu všech kol. Zkontrolujte dotažení šroubů i tlak v pneumatikách. Až pak si můžete být jistí, že máte přezutí kol úspěšně za sebou.

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení